Motenytt

Ensomme partyjenter glitrer – i lekker re-design

Årets julebord blir annerledes, kanskje tilbragt hjemme foran pc-skjermen. Men, det er ingen grunn til å spare på paljettene. Det hevder klesdesigner Anette Ousdal og smykkedesigner Erica Mathiesen, damene bak designermerket Pas Passé. Til tross for pandemi og at vi i år må regne med å holde sosial avstand har de tatt julebordsesongen på alvor og designet en spektakulær festkolleksjon. Den har fått det betegnende navnet «The Lonely Party Girl» og inneholder en serie klassiske partyantrekk.

«Vi har kjørt på med mye perler, noe Anette og jeg begge er helt hekta på for tiden, strass, glitter, paljetter, sløyfer og fløyel. Alt man vanligvis ville hatt på seg under julebordsesongen. Et typisk plagg signert oss akkurat nå er fullt av vintage perler. More is more for oss» sier Anette og Erica.

Julebord- og nyttårssesongen er en høytid for alle som liker å pynte seg litt ekstra. Så kom Covid 19. Siden mars har verden gått i kosedress, og de aller fleste er forberdet på en annerledes desember.

«Vi hadde allerede planlagt å designe en festkolleksjon til julebordsesongen før lockdown kom. Vi bestemte oss for å ikke bli enda en del av alt som blir avlyst, og kjørte på likevel» forteller Anette.

De bestemte seg for å ha litt humor på det og samtidig oppmuntre alle til å pynte seg litt ekstra enten man feirer julebord på Zoom og Teams eller tar et glass sjampis med noen få utvalgte venner og familiemedlemmer.

Les også: Murmur og Tekla Lou sammen om bærekraft

«Derfor kalte vi kolleksjonen «The Lonely Party Girl», som er i tråd med hvordan ting føles nå, hvor alle må bare feste litt alene eller med sin lille kohort. Vi tenker at det er både viktig og gøy å pynte seg selvom man ikke nødvendigvis kan gå ut. Lenge leve sosiale medier, der kan man jo skinne litt for hele verden likevel» sier Anette.

Med lidenskap for gjenbruk og vintagemote ble redesign en naturlig vei å gå da Anette og Erica skulle starte et eget merke sammen.

«Vi tråler vintage- og gjenbruksbutikker, markeder, Finn, Tise, våre egne og våre mødres klesskap. Vi hadde store planer om å finne ting i utlandet men nå er det på hold og vi finner mye kult her i landet også» sier Anette.

I dag har de en butikk på Aker Brygge –The Pop Shop – som de driver sammen med fem andre kvinnedrevne merkevaredesignere. Butikken er åpen ut januar. I tillegg selges kolleksjonen gjennom Instagram @pas_passe_

2020 har vært et sjokk for motebransjen der aktørene lenge har visst at de må endre seg og sine forretningsmodeller for å bli mer bærekraftige. I år kom endringene som julekvelden på kjerringa, konkursspøkelset truer mange, spesielt de mindre butikkene og designerne. McKinsey hevder at de bedriftene som er best egnet til å overleve i fremtiden er de som satser på mangfold og våger å sette bærekraft først på prioriteringslisten. For å sørge for et mer variert utvalg av butikker oppmuntres alle til å støtte små, lokale aktører slik at de kan håpe om å få et liv også etter pandemien. Anette og Erica merker at motefolket har tatt oppfordringen på alvor.

Les også: Støtt en lokal butikk

«Vi har merket at folk er mer interessert i å handle lokalt og støtte lokalmiljøet og de aktørene som finnes her i Norge. Det er fint. Folk har kanskje litt mer penger å shoppe for siden man ikke bruker noen penger på å reise nå for tiden» sier Anette Ousdal til Styletalkmagazine.

Alle bilder: Pas Passé

1 comment

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: