Fashion Style

Ensomme partyjenter glitrer – i lekker re-design

Årets julebord blir annerledes, kanskje tilbragt hjemme foran pc-skjermen. Men, det er ingen grunn til å spare på paljettene. Det hevder klesdesigner Anette Ousdal og smykkedesigner Erica Mathiesen, damene bak designermerket Pas Passé. Til tross for pandemi og at vi i år må regne med å holde sosial avstand har de tatt julebordsesongen på alvor og designet en spektakulær festkolleksjon. Den har fått det betegnende navnet «The Lonely Party Girl» og inneholder en serie klassiske partyantrekk.

«Vi har kjørt på med mye perler, noe Anette og jeg begge er helt hekta på for tiden, strass, glitter, paljetter, sløyfer og fløyel. Alt man vanligvis ville hatt på seg under julebordsesongen. Et typisk plagg signert oss akkurat nå er fullt av vintage perler. More is more for oss» sier Anette og Erica.

Julebord- og nyttårssesongen er en høytid for alle som liker å pynte seg litt ekstra. Så kom Covid 19. Siden mars har verden gått i kosedress, og de aller fleste er forberdet på en annerledes desember.

«Vi hadde allerede planlagt å designe en festkolleksjon til julebordsesongen før lockdown kom. Vi bestemte oss for å ikke bli enda en del av alt som blir avlyst, og kjørte på likevel» forteller Anette.

De bestemte seg for å ha litt humor på det og samtidig oppmuntre alle til å pynte seg litt ekstra enten man feirer julebord på Zoom og Teams eller tar et glass sjampis med noen få utvalgte venner og familiemedlemmer.

Les også: Murmur og Tekla Lou sammen om bærekraft

«Derfor kalte vi kolleksjonen «The Lonely Party Girl», som er i tråd med hvordan ting føles nå, hvor alle må bare feste litt alene eller med sin lille kohort. Vi tenker at det er både viktig og gøy å pynte seg selvom man ikke nødvendigvis kan gå ut. Lenge leve sosiale medier, der kan man jo skinne litt for hele verden likevel» sier Anette.

Med lidenskap for gjenbruk og vintagemote ble redesign en naturlig vei å gå da Anette og Erica skulle starte et eget merke sammen.

«Vi tråler vintage- og gjenbruksbutikker, markeder, Finn, Tise, våre egne og våre mødres klesskap. Vi hadde store planer om å finne ting i utlandet men nå er det på hold og vi finner mye kult her i landet også» sier Anette.

I dag har de en butikk på Aker Brygge –The Pop Shop – som de driver sammen med fem andre kvinnedrevne merkevaredesignere. Butikken er åpen ut januar. I tillegg selges kolleksjonen gjennom Instagram @pas_passe_

2020 har vært et sjokk for motebransjen der aktørene lenge har visst at de må endre seg og sine forretningsmodeller for å bli mer bærekraftige. I år kom endringene som julekvelden på kjerringa, konkursspøkelset truer mange, spesielt de mindre butikkene og designerne. McKinsey hevder at de bedriftene som er best egnet til å overleve i fremtiden er de som satser på mangfold og våger å sette bærekraft først på prioriteringslisten. For å sørge for et mer variert utvalg av butikker oppmuntres alle til å støtte små, lokale aktører slik at de kan håpe om å få et liv også etter pandemien. Anette og Erica merker at motefolket har tatt oppfordringen på alvor.

Les også: Støtt en lokal butikk

«Vi har merket at folk er mer interessert i å handle lokalt og støtte lokalmiljøet og de aktørene som finnes her i Norge. Det er fint. Folk har kanskje litt mer penger å shoppe for siden man ikke bruker noen penger på å reise nå for tiden» sier Anette Ousdal til Styletalkmagazine.

Alle bilder: Pas Passé.

For our english readers

Party like it’s 2020: Corona can kiss my sparkly ass!

 

It’s 2020 – and lonely party girls want to sparkle! So says clothes designer Anette Ousdal and jewelry designer Erica Mathiesen –  the creative brains behind the fashion label Pas Passé. They claim there is no reason not to glam ourselves up, even if we are just parting at home, staying safe through the party season.

Despite the pandemic and the fact, we will all be social distancing this Xmas they have designed a glitzy glam party collection for December. The collection is aptly named «The Lonely party Girl», since so many of us will most likely spend the annual xmas parties online in virtual meeting spots like Zoom and Teams.

You may also like: Sustainably stylish – Murmur and Tekla Lou

«The new collection has loads of pearls and embellishments, we just love  rhinestones, sequins, bows and velvety textures. All the things you want for a glitzy party season. Our signature is vintage pearls. More is more – that’s so us» says Anette and Erica.

This year we have to party like it’s 2020. What than means is many of us will most likely be spending our annual get-togethers in tiny groups or alone with our pcs logged in to virtual chatrooms like Zoom and Teams. «But we had already planned this collection before lockdown and didn’t want it to become just another thing that got cancelled» says Anette. They decided to brave it, even have a bit of fun with the designs and encourage us all to glam it up a notch even if we’re just at home.

«We named the collection «The Lonely Party Girl» seeing as we most likely will be doing the annual parties alone in front of a screen or in small groups of close friends. It is important to take pride in your style and shine a little even if you are just at home. Long live social media where you can potentially sparkle for the whole world» says Anette.

A passion for vintage fashion and sustainability brought the two designers together. Doing re-design came naturally. «We hunt vintage boutiques, secondhand shops, online markets and even our mother’s wardrobes for treasures. Travelling abroad always offers great opportunities for bargains but this year well, you all know the drill. But we are pleasantly surprised of what we can find locally as well», says Anette.

Today they have a shop with several other female entrepreneurs at Aker Brygge, a luxury shopping district in Oslo. The shop’s called The Pop Shop and will be open until the end of January next year. In addition, they sell through Instagram at @pas_passe_

2020 has been annus horribilis for the fashion industry. Global industry networks have long been aware the need for change to more sustainable production and business models, but no one thought the revolution would be forced upon them overnight. COVID-19 19 changed all that. Amid uncertainty, brands, retailers, and other fashion-industry players must act strategically to capitalize on sustainability and digital opportunities. According to McKinsey the companies who put sustainability first will be the ones best equipped to survive in these most uncertain times. Shopping locally is part of this thinking, which hopefully will help many small business owners as well as big retailers survive the pandemic. Anette and Erica claim they notice that people have take this message seriously.

You may also like: Support local businesses

«We’ve noticed that people are more interested in local shopping and to support small businesses. And as our travel budgets have shrunk to a minimum, people have more money to spend other things», says Anette Ousdal to Styletalk.

All photos: Pas Passé

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: