Butikkene skryter av at de er bærekraftige. Alle andre dager enn Black Friday.
Bare i Norge regner man med at vi kommer til å brenne av flere milliarder på denne salgsdagen som vi har adoptert fra USA. Og handelsstanden, som resten av året er ivrige på å pøse ut pressemeldinger om miljøbevisste og bærekraftige de er, gnir seg i hendene.
Men, ikke alle er like begeistret. Flere demonstrerer ved å holde stengt på Black Friday.
«Ikke bare har vi fått Black Friday som strekker seg over mye mer enn en dag, men nå har også den asiatiske varianten Singles Sunday kommet. Så det blir stadig større press på forbruk. Det synes vi ikke noe om, derfor holder vi stengt på Black Friday, sier Marte Djupesland som driver butikken Just Fashion i Oslo.

«Life is too short for fast fashion» står det på Just Fashions nettsider.
«Volum er den største utfordringen i motebransjen, og vi vil ikke oppmuntre til masseforbruk. Og Black Friday er jo nettopp en oppmuntring til å sløse. Det er helt i strid med verdiene våre og verdiene til våre stamkunder. Derfor velger vi å holde stengt, og håper det får kunder til å reflektere mer over sitt eget konsum» sier Marte Djupesland.
Groteske tv opptak viser hvordan folk går fullstendig av skaftet og nærmest sloss om salgsvarene i butikkene på Black Friday. Så ille er det at amerikanerne spøkefullt kaller dagen for Black Eye Friday.
Store salgsdager og gode tilbud er også en viktig inntektskilde for mange butikker. Men Marte Djupesland frykter ikke at de taper penger på å holde stengt.
«Om vi gjør det, så får det bare være. Men jeg tror ikke vi gjør det. Vi kjenner kjernekundene våre godt, og vet at de er opptatte av at ting skal ha en historie og et bestemt verdigrunnlag. Vi tror de støtter oss når vi velger å vise våre holdninger så tydelig, også på en stor salgsdag som Black Friday» sier Djupesland.
Derfor heter det “Black Friday”
To our English readers:
“Just Fashion” in Oslo close their doors on Black Friday
Shops love to brag how sustainable and green they have become. And they love to tell us – every day except on Black Friday.
In the US Black Friday is the day following Thanksgiving and have since the fifties been regarded as the start of the annual Christmas shopping season. In later years Europe has embraced the phenomenon and have made Black Friday a sales day to top all other sales days. Stores and shoppers alike love the idea. But not everyone is happy.
“Not only have we got Black Friday, we are also adopting the Asian variety – Singles Sunday. All it means is more mass shopping. That’s not in tune with our philosophy” says Marte Djupesland who runs the fashion boutique Just fashion in Oslo.
“Life is too short for fast fashion” reads a slogan on the shops homepage.
“Volume and mass consumption is the biggest challenge in fashion today. And Black Friday encourages people to splurge. We simply don’t agree with it, and neither does our customers who see sustainable fashion as a way more desirable option than cheap, mass-produced fashion. So we choose to close our doors on Black Friday” says Djupesland.
Grotesque situations have been caught on camera on Black Friday, people fighting frantically to get the best bargains. In the US it’s become so frenzied it has been nicknamed Black Eye Friday.
But big sales days are also important for businesses, and not joining could possibly mean loosing out. But Marte Djupesland is not worried.
“Maybe, maybe not. We know our customers fairly well, and we know they socially conscious – not just how garments are made but the issues of mass production as well. I believe they support both us and any other store who puts action behind their words when it comes to sustainability” says Djupesland.