«Jeg har mistet så mange gode venner på grunn av vold og kriminalitet. Jeg er villig til å gå langt for å hjelpe andre som står i fare for å havne på skråplanet» sier 19-år gamle Shad Hussain fra Oslo.
Nå er han en av den svenske kleskjeden Weekdays nye «spokes models» i en internasjonal antivold kampanje – Peace Project – sammen med den globale organisasjonen Non Violence Project Foundation.
Weekdays visjon er å skape klær som bidrar til sosial bevissthet og kulturell forståelse. Gjennom å delta i samarbeid som Peace Project håper de å kunne inspirere ungdom på en positiv måte. Til å fronte designsamarbeidet har de plukket ut en gjeng ungdommer fra hele Europa som alle har erfaringer med vold. En av dem er norske Shad Hussain, som er kampklar mot vold i sin nye hettegenser med NVP-logoen – en revolver med knute – på brystet. Han forteller om oppveksten på Bjølsen og Torshov med både kjærlighet og oppgitthet.
«Miljøet var preget av folk som hadde store problemer med rus og økonomi, og med kriminalitet. Vi ble stadig banket opp dersom vi sparket fotball i gården eller var litt høylytte. I oppgangen der bestekompisen min bodde var det ofte blod, folk var voldelige.»
«Jeg har sett mange fine folk gå til grunne fordi ingen så hvor det gikk og grep inn med forebyggende tiltak, eller fanget dem opp i tide, sier den engasjerte 19-åringen. Selv regner han seg som heldig fordi han på Hersleb videregående skole kom i kontakt med Ungt entreprenørskap og fikk lære viktige ting om å starte eget firma. Der fikk han og tre kompiser – Ahmed Aslam, Ivan Usma og Asad Mehdi ideen til å starte CaféB04, en kafé der ungdom som trengte hjelp kunne komme å få det – enten det bare var noe å snakke med.
«Et sted av ungdom, for ungdom. Vi fikk mye god hjelp gjennom Ungt entreprenørskap og jeg må få lov til å takke en av lærerne på Hersleb videregående spesielt: Kjetil Gunnarson – takk for alt! sier han.
I tillegg hadde han en ekstrajobb der sjefen «så han» og valgte å gi han ansvarsfulle oppgaver slik at han fikk prøve seg.
«Egentlig var hun skeptisk men sa at ok jeg skulle få prøve meg fordi hun gadd å tro på meg. Det betydde alt for meg. Om jeg kan gjøre noe av det samme for ungdom som sliter litt ville jeg bli kjempeglad. Å føle at man er til nytte og kan gjøre noe bra for noen gir deg mestringsfølelse og selvtillit, det er viktig. Og jeg tror absolutt alle unge mennesker har et eller annet talent, de må bare pushes litt i riktig retning så de selv oppdager det, sier Shad, som selv ønsker å starte eget firma i fremtiden.
«Ja jeg er en businessmann, jeg vet at det er dette jeg vil, smiler han. Nå er han en av ungdommene som du kan se i Weekdays nye kampanje, blant annet en ny video der de alle snakker om sin erfaring med vold.
«Shad er en inspirerende fyr. Det han har fått til gjennom å hjelpe ungdom som sliter i utfordrende miljøer er så imponerende at det er en ære å ha han med i Peace Force, sier Nadine Schmidt, markedssjef hos Weekday i Stockholm. De føler ikke det er noen motsetning gjennom å drive et motemerke og samtidig delta i samfunnsdebatten.
«Vi ser ingen motforestilling mellom å være et motemerket og være samfunnsengasjerte. Og vi har en lang tradisjon med å stå opp for inkludering og mangfold. Det er temaer som er viktige for oss og vi vet at moderne forbrukere forventer at merkevareprodusenter har et etisk ståsted, sier Nadine Schmidt til Styletalkmagazine.
Weekday er en svensk klesforretning skjede. Sammen med Monk ble Weekday en del av H&M-konsernet i 2008 da H&M kjøpte opp Monkis moderselskap Fabric Scandinavien. Weekday stiller etiske krav til sine fabrikker.
Se videoen fra kampanjen her.

To our English readers:
Shad Hussain fronts anti-violence campaign with Swedish fashion brand Weekday
“I have lost good friends to crime and violence. If I can help others who feel their world is slipping I will do what I can” says 19-year old Shad Hussain from Oslo.
He is now one of the young kids modelling Weekday’s new collection which is a collaboration with the global Non-Violence Project Foundation.
The people behind the Weekday fashion brand are dedicated to encouraging self-confidence and self-expression with their design, and with this new collection titled Peace Project they hope to inspire customers through a dynamic combination of product, creativity and cultural understanding. To launch the collection Weekday has invited young European kids with a first-hand experience with violence, and one of the young spokesmodels is 19-year-old Shad Hussain from Oslo.
Shad grew up on the east side of Oslo where he and his friends would often get into fights. He has seen many good friends get into trouble with the police and ruin their lives because of violence and crime.
“I have seen a lot of blood and violence, says the 19-year-old.
“Our neighborhood was rough and populated by people with diverse problems like drug abuse, unemployment and poverty. Frequently we got threatened or beaten up when playing football out in the yard and violence and drug related crime was all around. Some of my friends were easy targets and adopted by criminal gangs, and I have seen a lot of good people go down fast because they got in with the wrong people, says Shad.
He himself was lucky to learn about business and entrepreneurship in college and that’s when he decided he was going to change his life around. He started a café for kids in trouble along with three friends and was awarded a special price for it. Now his dream is to start a business of his own.
“I had a job after school with a manager who really saw my potential and was willing to give me a chance even though she was a bit dubious. That meant a lot to me, it meant I saw a new direction for myself. Now I believe every young kid has a talent and if I can help them realize this themselves I am happy. That is what I see myself doing in the future, whichever jobs or projects I decide to work with, says Shad.
Now this ambitious 19-year old is one of the kids appearing on posters and a new video where he speaks about his own relationship with gangs and violence.
“Shad is a very inspiring person. What he has done in the past to offer young people a space, to help the less advantaged is so impressive and we are honoured to have him as a member of the Peace Force, says Nadine Schmidt, head of marketing at Weekday in Stockholm. They do not think there’s any conflict between being a fashion business and engaging in collaborations of a more social character. Instead they want to use the platform they have as a fashion brand to reach out to communities where violence and crime is a challenge.
“We won’t shy away from complex topics. We have a long history of speaking up for integrity, the power of diversity and the importance of being open and generous with each other. This affects more people than we might think. We also know that modern consumers expect fashion brands to have ethics and a point of view, says Schmidt to Styletalkmagazine.
Weekday is a Swedish denim and fashion brand influenced by youth culture and street style. They were bought by H&M along with Monki in 2008 when the Swedish chain bought the mothership Fabric Scandinavien. Weekday strives to produce ethical sustainable fashion.