
Han er nesten 2 meter høy med barbert skalle og sixpack’en dekket av tatoveringer. Nå har Storm Pedersen også eget nettmagasin og han har designet eget undertøy. Får han aldri nok?
«Åpenbart ikke!» Den rungende latteren gjør at folk på fortauskafeene kvepper til. Storm tar med Styletalk på lunsj i nabolaget sitt på Grønland, han ruver i landskapet, en høy mann med en knøttliten chihuahua i bånd. Det er moteuke og tett program. Storm skal blant annet lansere eget undertøy. Og midtveis i praten kommer et bud med alle antrekkene han skal ha på seg under Oslo Runway. Life is good. Men han betror oss at han egentlig ønsker å bli skuespiller. Det var på scenen alt startet. Stylisten startet som danser og skuespiller, og har opp gjennom årene etablert seg som modell og stylist både i Norge og utlandet. I tillegg har han blogget, vært en såkalt influencer og opptrådt på TV. At han ble spurt om å samarbeide med We Norwegians om en egen undertøyskolleksjon gjør han ydmyk.
«Jeg er utrolig takknemlig. At en norsk nordmann blir bedt om å lage en egen signaturkolleksjon er jo bortimot historisk, og på mer enn en måte. Ikke minst er det fantastisk at en homofil mann blir bedt om å fronte en kolleksjon som skal appelere til alle. Det er oppsiktsvekkende i seg selv.» Da han ble spurt var han ikke i tvil om hva han ville lage: enkle gode plagg av høy kvalitet. En T-skjorte som alle menn ser bra ut i. Og minst mulig miljøsynder. «Jeg har vel egentlig aldri prøvd å gjøre ting enkelt for meg sjæl» sier han. Etter over 15 år i bransjen vet han enormt godt hvor stort presset som ligger på designere og stylister for hele tiden å tenke nytt.
«Motebransjen preges av en bruk- og kast-mentalitet som jeg ikke ønsker å være med på. Tiden er inne for det enkle og mer varige, og sånn tenker jeg på klær også.» Storm Pedersen er ingen bortskjemt liten bitch, han er oppvokst i en nordnosk småby med jantelov, fordommer og alt som hører med. I følge han selv er det bare blåbær i forhold til hvordan mange i motebransjen opptrer. Men selv er han nærmest vaksinert mot uvesentligheter og dill og trives best når han kan stikke av til fremmede strender og bare henge med folk han liker.
«Jeg kjenner på meg at vi kommer til å oppleve en ny hippietid. Jeg tror vi trenger det, komme bort fra stresset i hverdagen. Selv rømmer jeg bort noen ganger i året og tilbringer tiden med med venner som ikke jobber i motebransjen. Vi har det gøy, fester, spiser lange måltider sammen og lever et bohemliv på stranden. Da slapper jeg av» sier Storm, som ble rikskjendis for noen år siden da han solgte alt han eide for å sterte et nytt og bedre liv uten rot og unødvendigheter.
«Man må få vekk rotet, både det fysiske som samler seg i leiligheten og det kaoset man har i hodet. Du kan ikke være online hele tiden.» En som derimot er online nesten hele tiden er PÅL, nettmagasinet som er oppkalt etter stylistens far. Her gir han rådville menn hjelp på klesfronten. «Mange menn trenger hjelp når de skal kle seg, og da har jeg gjort det enkelt for dem – de kan bare gå og spørre PÅL!». http://palmagazine.com/

To our English readers:
No shelter from the Storm
He’s almost two meters tall, shaved head, abs to die for that are covered in tattoos. Now Storm can add an online men’s magazine and his own underwear label to his list of merits. Will there ever be enough for this guy?
“No!” he laughs and takes my arm as we head to lunch at Groenland in Oslo city center. It’s fashion week and celebrity stylist and model Storm Pedersen has a lot on his plate. Like he is launching underwear, he is keeping his mag Pål updated with all the latest news on men’s fashion and wellness – and he is modelling and styling other models for shoots and TV.
“But what I would really love to do is be an actor” he says. The stage where was he was headed originally. Storm Pedersen is a professionally trained classical dancer, but after a few years on the stage he soon learned that the theatre of fashion could be just as fascinating. Naturally tall and athletic he was soon asked to model. And over the years he has established himself as a striking figure in fashion both internationally and at home. He’s a stylist, been a blogger – a so-called influencer – he cringes at the term – and he’s been on TV. This season he was also invited to do a design collaboration with the brand We Norwegians, for a new line of underwear for men. He knew right away what he wanted to do: Simple, clean lines. Impeccable quality. And sustainable. This was his uncompromising terms.
“I never tried making it easy for myself. But you see so much waste in the fashion business. The WE+Storm collection is a series of classic pieces made of soft merino wool designed to last. The T-shirt is so good it will make every guy look hot.” he promises as we “dive” into a lovely seafood dish he’s recommended. After lunch we must have tequila! Storm might be a minimalist in some ways but he does not believe in an ascetic lifestyle, for that he has too much joie de vivre. But he is no spoiled little bitch and extremely humble about his achievements: “I am so grateful for this designer collaboration with We Norwegians. That a Norwegian man is offered his signature line of underwear is shocking in more ways than one. First it’s a freakin honour. And second – that an openly gay man is picked to represent a collection that is meant to appeal to the mainstream? That is fashion history in itself” he says.
Strom grew up in a typical Norwegian small town and is used to being scrutinized because he is born with the audacity to stand out. But he speaks with great love about his hometown and says what he experienced there growing up is nothing against the drama of the fashion world. Still, that is his playground now. So a few times a year he takes a timeout and goes with friends to remote beaches to just “live like hippies, and hang with people who don’t work with the same I do” he says. To back up his easy-living mantra he has done a complete cleanout of his flat, sold almost all his clothes and furniture and installed upon himself a minimalist lifestyle – so contradictory of that of a hoarding stylist.
“I believe we will see a revival of the hippie culture. I think more and more people seek to get away from it all, and to just lead a more uncomplicated and laidback life where you don’t have to be online and cool all the time” he says. PÅL however is always online. That is his magazine, named after Storm’s father and where he interacts with his readers about clothes and style. “A lot of guys need advice when they want to shop or need to dress for an occasion. So I made it easy for them – just go ask PÅL!” http://palmagazine.com/