Fashion

Norske klesdesignere hyllet sterke kvinner på catwalken under Oslo Runway SS19

Line of Oslo - Runway - Oslo Runway SS19
Line of Oslo. Foto: Oslo Runway

Er motebransjens aktører feminister? Ja, i alle fall denne sesongen.

Avtalt spill eller ikke – den norske motebransjen hyllet sterke kvinner på Oslo Runway denne uka. Det startet hos Iben tirsdag kveld. Designer Anh-Marthe Storheil hadde lagt sin visning til Prindsens Hage – et ypperlig arenavalg for Storheils bohemske, avslappede stil.  Og midt i Coachella-viben som preget hele visningen kom den, ikke påtrengende men nærmest som en litt diskré hyllest til Pippi Langstrømpe: en hvit T-skjorte med teksten «Remember I’m the strongest girl in the world» trykket på ryggen.

På Bankplassen onsdag var det Line Varner med merket Line of Oslo som slo an tonen: en hvit topp med teksten «Strong women lift each other up» fanget oppmerksomheten i en kolleksjon som var typisk nordisk og sommerlig lett. Backstage hang det også plakater med tekst som «Speak» og «Strong women» – om det var ment som moodboards for modellene vites ikke, men #metoo-budskapet var i hvert fall ikke til å ta feil av.

Og, for å liksom gni det feministiske budskapet inn rundet Pia Tjelta av med et gigantisk show formet som et demonstasjonstog onsdag ettermiddag. Dette var Tjeltas første solokolleksjon, utformet sammen med  Nina Amble, kjent fra blant annet merket Cala & Jade. Showet foregikk utendørs i Nedre Slottsgate, det som nå kalles Promenaden Oslo Fashion District. Til å gå på catwalken hadde Tjelta castet både modeller og en håndfull kjendisvenninner med barn. Modellene bar med seg plakater med påmalte «feministparoler» – nøyaktig slik Karl Lagerfeld ble hudflettet for etter sin pinlige Chanelvisning i Grand Palais 2015. Og kjendismødrene med barn kjenner jo alle som følger litt med igjen fra Dolce og Gabbanas hyllest til all verdens mødre for noe år siden. Men, hvem sier man trenger å finne opp kruttet hver dag? Tjeltas visning var åpen for publikum, noe som skapte både kaos, litt irritasjon, men mest goodwill i hovedstaden. Da må seansen kunne ansees som vellykket.

Men er norske designerne feminister? Ja, i alle fall denne sesongen. Selvfølgelig var det #metoo-referanser å spore her. Men det er også et uttrykk for at politisk korrekthet er blitt god salgsvare. La oss legge godviljen til og tro at designerne ønsker å bruke sin arena til å si noe mer enn bare «siste skrik», samme hvor tamt det kan virke.

Line of Oslo - Runway - Oslo Runway SS19
Line of Oslo. Foto: Oslo Runway
DW2I4670_2018081490648700
Iben. Foto: Oslo Runway
Pia Tjelta - Presented by Promenaden Fashion District - Runway - Oslo Runway SS19
Tjelta. Foto: Oslo Runway

To our English readers:

Norwegian clothes designers celebrated strong women on Oslo Runway.

Are designers feminists? Yes. At least this season.

No clue if this was an idea they had come up with together or individually, but this week feminist slogans was everywhere on the Oslo runway it seems. It started Tuesday evening at Iben. Designer Anh-Marthe Storheil chose to show at the outdoor café Prindsen on Oslo’s east side, the Coachella vibe suited her young, laidback style and designs perfectly. And there it was – a T-shirt – perfectly understated with a print on the back: «Remember I’m the strongest girl in the world» – a homage to Pippi Longstocking perhaps?

Wednesday Line Varner showed her new collection for Line of Oslo: a romantic yet toned down collection for next spring. And among the bohemian dresses, casual separates and kimonos that has become Varner’s trademark was a model sporting an oversize white T with “Strong Women Lift Each Other Up” in bold prints splayed across the front. Backstage photos revealed a series of posters with words like “Speak” and “Strong Women” printed on them – moral support to calm pre-show nerves, perhaps?

It took Pia Tjelta and her first solo collection to really drive the message home. Wednesday afternoon she let her models, girlfriends and their kids lead a feminist protest march through Oslo Fashion District – the models carrying placards with kinda vague feminist slogans like “Here’s To Strong Women – May we be them. May we raise them” while showing off Tjelta’s white and sorbet coloured dresses. The show choreography itself brought memories back to Karl Lagerfeld’s rather lame attempt at the same in 2015 – a show he was much ridiculed for. Models bringing their kids to the runway was also a flashback to Dolce and Gabbana’s tribute to mums a few years ago. Oh well, nevermind. Tjelta’s show was open to the general public and created enough chaos to be deemed successful.

Are designers “real” feminists? Well certainly this season. Off course it was a #metoo reference here. But it is also a sign that political correctness has become rather hot as commercial candy. Most of all let’s hope it was a desire to say something substantial no matter how tame.

Pia Tjelta - Presented by Promenaden Fashion District - Runway - Oslo Runway SS19
Tjelta. Foto: Oslo Runway
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: