Style

Kamp i rosa tights

07-LGBT
Foto: MediaZona
11-FLAG
Foto: MediaZona

Når ytringsfriheten står under press bruker folk andre uttrykksformer, som klær. Se Pussy Riots egen kleskolleksjon.

I et moteår da den politiske slagord-t-skjorta har gjort et comeback på catwalken, lanserer det russiske feministkollektivet the real deal: en kleskolleksjon som i følge Pussy Riots Nadezjda Tolokonnikova er direkte inspirert av menneskerettighetsforkjempere i Russland som kjemper for ytringsfriheten med livet som innsats https://shop.zona.media/en/

Kolleksjonen er et samarbeid mellom Pussy Riot, kunstnergruppa Kultrab og 9cyka. Klærne er designet for å støtte opp om magasinet MediaZona som fokuserer på kriminalitet i Russland. På nettbutikkens hjemmeside står det: «I en tid da ytringsfriheten ikke eksisterer i Russland er klærne blitt et politisk uttrykk, en protest.»

Det russiske feminist kollektivet Pussy Riot er blitt berømte for sin kamp for ytringsfrihet i Russland – og videobildene av dem iført fargesterke tights og finlandshetter er blitt ikoniske. Plaggene i den ferske kolleksjonen er identiske med klærne aktivistene selv bar under spontan konserten «a punk prayer» i Frelseren Kristus-katedralen i Moskva i februar 2012. Konserten varte bare noen sekunder, men de rakk å slynge ut en lang rekke fornærmelser mot president Putin og vendinger som myndighetene valgte å stemple som blasfemiske. Bildene fra opptrinnet gikk viralt, aktivistene ble arresterte og tre av medlemmene Nadezjda Tolokonnikova, Marija Aljokhina og Jekaterina Samutsevitsj ble dømt for pøbel atferd motivert av religiøst hat, og fikk to år i arbeidskoloni som straff.

Siden den gang er de sjokkrosa, lilla og eplegrønne tightsene med matchende finlandshetter blitt gruppas varemerke, også tydelig i fjorårets video «Police State» med Chloë Sevigny.

I fjor kom slagord-t-skjortene som perler på en snor – både på catwalken og på kroppene til noen av verdens kjendiser. Som Frank Ocean, som i fjor stilte på scenen i New York med en T-skjorte påskrevet; «Why be racist, sexist, homophobic, or transphobic when u could just be quiet?».

Nå kan du altså bestille ditt eget Pussy Riot-antrekk. For, man kan jo aldri ha en finlandshette for mye.

 

For our English readers:

Rebels in pink tights

When freedom of speech is under siege, you need other means to express yourself. Like clothes. See Pussy Riot’s new collection.

The political slogan T shirt has made a comeback in fashion. So what better timing than to launch the real deal? The russian feminist collective certainly have their finger on the pulse with their new collection of clothes: bright coloured balaclavas, socks and T shirts with prints that – according to Pussy Riot’s Nadezjda Tolokonnikova – are inspired by young activists on the streets of Moscow who risk their life daily for their beliefs. So – if you really feel strongly about wearing a political T, why not choose one that is the real deal?

The online store declares: “In the current political situation where our country has no freedom of speech, clothing became an act of self-expression, a way of showing that we disagree.” 

The collection is a collaboration between Pussy Riot, the art community Kultrab and 9cyka in support for the political art publication MediaZona which focuses on criminal justice in Russia https://shop.zona.media/en/

Pussy Riot shot to fame after they staged their “punk prayer,” the guerrilla performance in Moscow’s Cathedral of Christ the Savior that garnered international attention in 2012. The concert only lasted a few seconds but the group managed to get their message across and haul insults against president Putin. The activists were arrested and Nadezjda Tolokonnikova, Marija Aljokhina og Jekaterina Samutsevitsj were prosecuted. Nadezjda Tolokonnikova sentenced to two years in prison for spreading “hooliganism motivated by hatred”. In the video that went viral they wore the multicolored balaclavas and tights ranging from pink, purple and neon green.

Since then the bright coloured balaclavas and tights have become Pussy Riots trademark, also visible in last years video “Police State” which also featured the actress Chloë Sevigny as a policewoman.

2017 was definitely a start for the comeback of slogan T’s – which appeared everywhere from the catwalks to the celebrity scene. Like Frank Ocean who donned a T with the message «Why be racist, sexist, homophobic, or transphobic when u could just be quiet?» during a performance in New York last year.

And so – now you can order your own Pussy Riot outfit. Because you can never have too many balaclavas.

All photos: MediaZona

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: