Interiør

Hjemme hos retrodronning Lise Karlsen

«Jeg blir ikke sur om du kaller stilen for horehus» smiler Lise og tar oss med inn i sin lekre leilighet på Løkka. Her, i 2. etasje med retrolykke lever hun og mannen omgitt av velvalgte objekter i americana- og tiki-stil.

«Jeg har hatt mange forskjellige stiler opp gjennom årene, alt fra mer punk og fetisj til  rosa pastell. Nå er jeg mest interessert i interiør fra 1930, 40-, 50- og 60-tallet» sier Lise, kvinnen bak retrobutikken Manillusion og viser oss vei inn i en romslig stue der vi tar plass i en sofa så stor at du nesten forsvinner i havet av puter og pledd. Lise har fyrt på peisen og når solen skinner inn på peismuren ser vi at den glitrer.

I stua har hun fått plass til norske designstoler fra Ekornes, og en diger dyp sofa fra Milla Boutique på Aker Brygge. Sofaen er full av deilige puter, et herlig sted å krype opp og kose seg når arbeidsdagen er over. Lise liker å handle lokalt og gjerne norsk design, secondhand om mulig og kombinerer det med funn fra kjedebutikker. Det lille gullbordet ved enden av sofaen er fra Fransk Basar, de andre fra Eske, to lokale butikker på Grünerløkka. Flere av de forseggjorte sofaputene som ser ut som de kunne vært rappet fra Marie Antoinettes boudoir kommer fra H&M.

«Jeg tilfører nye ting hele tiden og elsker design. Myke tepper, puter og pynt. Jeg finner gullet overalt» sier hun.

«Interiør har alltid interessert meg» sier Lise og vi spør om hun er født med god smak.

«En sent utviklet god smak i såfall. Jeg har også vært igjennom perioder med hvit bokseksjon, lutet furu og tørkede blomster» smiler hun.

Mursteinsveggen i stua gir en urban loftfølelse, og på de andre veggen trekker en elegant tikitapet tankene hen til tidlige James Bond-filmer og amerikansk sekstitall. En gråtende sigøynerpike har også fått plass på veggen over peisen.

Lise er cocktailentusiast, og selvfølgelig har hun laget en herlig cocktail til Styletalk – en strawberry daquiry som er like søt og frisk som den er vakker og innbydende. Og hver helg legger hun ut en ny oppskrift på en god cocktail eller mocktail (uten alkohol) på IGTV.

Ikke overraskende har hun dedikert et eget hjørte av stuen til spisesplass med egen cocktailbar. Det som tidligere var en dør  har fått glasshyller som Lise har fylt med diverse cocktailutstyr, glass og tikimugger. Et trillebord holder alle de deilige ingrediensene.

Ingen ting her er minimalistisk, til og med kjøkkenet er pyntet med eyecandy og kjøkkenredskaper av det mer visuelle slaget – som for eksempel kniver med leopardmønster.

I annen etasje ligger det luksuriøse badet som domineres av et gigantisk gullspeil og et frittstående badekar på løveføtter. Her har Lise også fått plass til et toalettbord i Hollywood-stil som bugner av jentedigg.

«Her inne kan jeg ligge og høre på musikk, lese eller bare slappe av og se på stjernene» sier hun og peker mot takvinduet. Lise er livsnyter, kos er viktig og hun liker ikke å si nei til ting.

«Livet er skjørt, bare tenk på hvor fort man kan bli snappet ut av historien. Om du havner under bussen – er din siste tanke: jammen glad jeg ikke spiste sjokolade i går? Neppe», smiler hun.

«Jeg har alltid kledd meg litt sexy, og også fått reaksjoner på det. Jeg har store pupper fra naturens side og da må du liksom ikke vise deg fram. Men det har jeg blåst i, og kledd meg som jeg vil» sier Lise. Til daglig driver hun retro-motebutikken Manillusion på Grünerløkka, men før hun startet butikk jobbet hun i Telenor som key account manager. Den gangen kunne det hende hun fikk kommentarer som: «Skal du gå sånn kledd på møtet?» dersom genseren eller skjørtet satt litt trangt. Men hos Manillusion går hun og de herlige damene i butikken kledd nøyaktig slik de vil. Å fronte kroppspositivisme er viktig.

«Alle skal kunne kle seg på en måte som gjør at de føler seg fine. Derfor tar vi stort sett kun inn klær fra merker som kan levere størrelser opp til XXL til butikken» sier Lise.

I en tid da klesbransjen står ovenfor store omveltninger har Lise og staben på Manillusion tatt på alvor at både netthandelen og de fysiske handleopplevelsene våre må utvikle seg til noe mer enn bare å shoppe. Så følg dem gjerne på Facebook og Instagram der de hver uke presenterer nyheter, legger ut hår-, styling- og makeup-tutorials og lager cocktails – dette er damer som fortjener sitt eget TV-program. Følg dem her.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: