«London Edge har vært stedet for oss siden starten i 2005. Vi er der to ganger i året» sier Lise Karlsen, gründer, eier og daglig leder av motebutikken Manillusion i Oslo.

LondonEdge er en klar kontrast til all verdens fashion weeks, og en av verdens få motemesser som har spesialisert seg på en kollektiv visning av klær og tilbehør for forskjellige subkulturelle stilretninger. Messen arrangeres i i Business Design Centre som ligger midt i Islingtons kafé- og restaurantstrøk – multikulti er stikkord her. Området er også blitt et slags samlingspunkt blandt unge entreprenører og flere av Londons spennende nye teknologi-startups holder til her. For alternativ-mote er bydelen, og spesielt LondonEdge blitt et viktig samlingspunkt som tiltrekker seg innkjøpere fra hele verden.
Les også: Marion Massacre føler seg aldri overdressed
«Her finner vi kjente og kjære merker som kundene våre digger, og nye, små merker som ikke stiller ut noen andre steder. Siden vi driver innenfor «alternativ mote», så er det jo retromerkene vi ser etter, og selvfølgelig også accessories i sjangeren» sier Lise Karlsen.
«Vi har vært innom andre messer, men ingen er så komprimert på vår stil som London Edge er. Jeg reiser alltid sammen med mine kolleger Maren og Stine, men denne gangen reiser jentene uten meg» forteller hun.

Manillusion har gjort seg sterkt bemerket for sitt gode utvalg i retromote som har den vintageviben som appellerer til så mange stilentusiaster. Og best av alt: de er helt suverene på størrelser – shopping her føles inkluderende. Lise Karlsen sier de er veldig opptatte av å kunne tilby klassisk- og retromote for alle størrelser i butikken.
Les også: Astrid elsker røde lepper
«Vi har kjente merker som Collectif, Hell Bunny, Miss Candyfloss, Banned Apparel, Voodoo Vixen, Rock & Romance, House of Foxy, og fler. Det er mange merker å velge mellom, så det blir viktig å velge de som har snitt som passer norske kropper», forklarer Lise.

Selvom stil og mote ikke er det samme er det trender, også for de som søker retro-looks.
«30-50-talls, med dypp innom 20-tall og 60-tall er stort. Nå ser vi mest etter 40- og 50-tallsstil, og særlig hverdagsklær, som gjerne tar opp trender fra moteverden forøvrig. Det passer oss veldig godt at det er prikker og dyreprint og store ermer og knytebluser. Ja, altså, lista vår er ganske lang» smiler Lise Karlsen.
«Kundene ønsker seg bukser med høyt liv, dresser for damer, mye «boss lady» og helst etisk produsert, pustende stoffer og store størrelser.»
Alle foto: med tillatelse fra Lise Karlsen
For our english readers:
London Edge is our favorite hunting ground!
«London Edge has been our natural hunting ground since we opened up in 2005. We go there twice a year» says Lise Karlsen, Norwegian entrepreneur, owner of the shop Manillusion and queen of Oslo’s retro-fashion scene.

London Edge is the only event worldwide dedicated to a collective of lifestyle fashion niches. Located in the Business Design Centre in London’s fashionable, cafe-culture capital, Islington., the venue attracts buyers to London from 30+ countries. To represent & reflect the international alternative & lifestyle fashion market Our company ethos is to provide support and guidance to small lifestyle fashion businesses. Islington has also seen the rise of tech businesses and start-up hubs in recent years, with a selection of the UKs most exciting companies having their offices here.
You may also like: Marion Massacre never feels overdressed
For alternative fashion it is a shopping mecca with London Edge as it’s natural Centre that draws buyers from all over the world.
«We find all the labels our customers love and wants plus new, lesser known brands you cannot find anywhere else. As we are part of the alternative fashion scene these are the gems we are looking for – retro clothes and accessories that suits our particular genre» says Lise Karlsen.
«We have attended other fashion fairs, but non are as varied and relevant for our particular style as London Edge. So, I always go twice a year along with my staff Maren and Stine, but this time they go alone as I was unable to travel» says Lise Karlsen.

Karlsen’s boutique Manillusion has become a landmark in Scandinavia for everything retro, but also for their huge selection of sizes. Shopping here feels very inclusive. Karlsen says this has been an important part of her business plan, to offer classical and retro styles for all shapes and sizes.
«We sell labels like Collectif, Hell Bunny, Miss Candyfloss, Banned Apparel, Voodoo Vixen, Rock & Romance, House of Foxy and more. The number of labels available are huge, so we try our best to source those who best tailor for the typical Norwegian and northern body types», says Lise Karlsen.
You may also love: Astrid loves red lips
ST: Are there trends, even in retro styles?
«Oh yeah» says Lise Karlsen.
«Styles from the 1930s and 50s with a dash of 1920s and 60s are huge. This time we are on the lookout for 1940s- and 50s styles, ordinary everyday work clothes that picks up on current trends as well. It suits us very well that polka dots, animal prints, pouf sleeves and pussy bow blouses are in vogue now also in mainstream fashion. So, our list on what to look for is long», she smiles.

«Our customers also have a hankering for high waist pants, suits and the whole boss lady-vibe. And of course, as clean and ethical as possible, with good quality materials and – of course, plus size options» says Lise Karlsen.
All photos: by kind permission of Lise Karlsen