Etikk er i skuddet! Og nei, det er ikke morra di som prøver å lure deg til å velge helsesandaler framfor skyhøye hæler. Om det er en livsstilstrend som står sterkere enn andre i 2020 så er det veganisme. Den plantebaserte livsstilen strekker seg lenger enn til mat og klær, nå skal det være vegansk hudpleie og vegansk makeup for alle penga.
Den amerikanske hårpleieserien Amika, som produseres i Brooklyn, New York skiller seg tydelig ut med en leken og fargerik markedsføring. Alt fra modellvalg til innpakning og produktnavn signaliserer mangfold på en måte som skiller seg tydelig fra ut i havet av skjønnhetsprodukter. Men det som gjør dem ekstra trendy er at flere av produktene er veganske.
Styletalkmagazine møtte representantene for Amika under Oslo Beauty Expo i februar, og ble forklart at målet er å utvide det veganske sortimentet, men at det er komplisert. Alle produktene er forøvrig cruelty free, det vil si: ikke testet på dyr.
Under Oslo beauty Expo kunne ordet «vegansk» leses på annenhver stand. Og ikke før hadde vi stilt på lanseringen av kollega Lalia Madsös lansering av den fantastiske boka «En kjøttfri måned» så var det altså tid for å teste ut plantebasert luksus. Den britiske avisen The Guardian forutså veganbølgen allerede i 2018. Veganisme – som tidligere var forbeholdt alternativ-folket og så ble omfavnet av hipsterne har nå nådd godt og vel inn i hovedstrømmen, men, hvor vegansk kan skjønnhetsprodukter og sminke egentlig produseres?
Det er viktig å skille kategoriene vegansk og cruelty free – det første betyr 100 prosent plantebasert, det andre, at det godt kan inneholde animalske stoffer som kumelk, honning og lanolin men at det ikke er testet på dyr. Et vegansk produkt kan ikke inneholde hverken honning, bivoks, melk, egg eller liknende og heller ikke bi-produkter fra slaktedyr.
Og – det er mulig å framstille skjønnhets- og hudpleieprodukter som er hundre prosent veganske, hevder produsenten bak det finske merket Four Reasons. De hevder shampo- og balsamserien deres Nature Range er så godt som 100 prosent plantebasert, inkludert alle aktive ingredienser. Kosmetikkserien deres er det samme – 95 prosent naturlige ingredienser og ikke testet på dyr.
Det er ikke alltid like lett å sjekke om et produkt faktisk er så vegansk som produsentene lover. You Tube-kjendisen Jeffree Star som opplever en kultstatus med sine neonfargede øyenskygger og mega-matte leppestifter er blitt beskyldt for å ikke være hundre prosent vegansk slik produsenten lover.
Les også: Beauty-guru Solvår Hegge blir glad av å tatovere brystvorter
Foreløpig har han ikke svart på beskyldningene – som blant annet kom fra en annen makeup-gründer, Kat Von D – men Jeffreee Star Cosmetics reklamerer like fullt på Instagram med vegansk og cruelty free både i hashtags og i bio på mange av produktene.
Marina Miracle er et 100 prosent naturlig norsk merke. Produktene inneholder kun økologisk sertifiserte ingredienser fra EcoCert og Debio. Det er gründer Marina Elisabeth Engervik som står bak serien, som hun har skapt med utgangspunkt i egne hudproblemer. Marina forteller at hun har vært utsatt for de ubehagelige bivirkningene som fremkalles av kjemikaliene i hudpleie, og dermed har slitt med atopisk eksem, akne og en sensitiv lett irritert hud. Løsningen fant hun i naturen.
«Over tid perfeksjonerte jeg formelen og delte produktet med venner og familie med forskjellige hudtyper. De gode nyhetene spredte seg raskt og folk begynte å etterspørre «mirakeloljen», derfor heter vi i dag «Marina Miracle» skriver hun på produktets hjemmeside.
Det som skiller produktene fra mange andre naturlige merker, er de komplekse formlene og blandingen av nordiske og eksotiske ingredienser.
«Når nye produkter skal utvikles starter vi med ett problem eller en hudtype og jobber deretter med ingrediensene for å finne den mest virkningsfulle og komplette sammensetningen. Dette krever til tider fermentering som er en tidkrevende prosess for å fremstille aktiv og levende probiotika» skriver Marina.
Selvsagt kan man diskutere om veganske produkter har noe for seg så lenge vi spiser kjøtt. Mange tradisjonelle hudpleiemerker bruker ingredienser fra slaktedyr og ville det ikke være mer bærekraftig å bruke denne typen bi-produker, akkurat som mange argumenterer for å bruke skinn og pels av slaktedyr? Et annet spørsmål er selvsagt om de veganske produktene kan konkurrere med tradisjonell hudpleie?
Ja, hevder produsenten bak finske Four Reasons. De har selv fått gjennomført en undersøkelse som viser en økt etterspørsel etter veganske skjønnhetsprodukter og kosmetikk, ikke bare fra alternativmiljøene men også fra gjennomsnittsforbrukerne. De hevder forbrukerne bekymrer seg for kjemikaliene som brukes i kosmetikk og hudpleieprodukter og at de velger vegansk dersom de får alternativer. I følge undersøkelsen som ble gjort med en rekke kosmetikkfirmaer i 2018 hevdet de spurte at de hadde opplevd en salgsøkning på 22 prosent, og en tredjedel av de spurte endog en økning på mellom 50 og 75 prosent på sine veganske produkter, og at samtlige spår at etterspørselen bare vil øke framover.
NB! Styletalkmagazine kan ikke garantere at noen av de omtalte produktene i denne artikkelen er 100 prosent veganske.