Beauty Lifestyle

Årets store trend: Vegansk beauty

Etikk er i skuddet! Og nei, det er ikke morra di som prøver å lure deg til å velge helsesandaler framfor skyhøye hæler. Om det er en livsstilstrend som står sterkere enn andre i 2020 så er det veganisme. Den plantebaserte livsstilen strekker seg lenger enn til mat og klær, nå skal det være vegansk hudpleie og vegansk makeup for alle penga.

IMG_8074Den amerikanske hårpleieserien Amika, som produseres i Brooklyn, New York skiller seg tydelig ut med en leken og fargerik markedsføring. Alt fra modellvalg til innpakning og produktnavn signaliserer mangfold på en måte som skiller seg tydelig fra ut i havet av skjønnhetsprodukter. Men det som gjør dem ekstra trendy er at flere av produktene er veganske.IMG_7845 (1)IMG_8076Styletalkmagazine møtte representantene for Amika under Oslo Beauty Expo i februar, og ble forklart at målet er å utvide det veganske sortimentet, men at det er komplisert. Alle produktene er forøvrig cruelty free, det vil si: ikke testet på dyr.

IMG_7766 (1)Under Oslo beauty Expo kunne ordet «vegansk» leses på annenhver stand. Og ikke før hadde vi stilt på lanseringen av kollega Lalia Madsös lansering av den fantastiske boka «En kjøttfri måned» så var det altså tid for å teste ut plantebasert luksus. Den britiske avisen The Guardian forutså veganbølgen allerede i 2018. Veganisme – som tidligere var forbeholdt alternativ-folket og så ble omfavnet av hipsterne har nå nådd godt og vel inn i hovedstrømmen, men, hvor vegansk kan skjønnhetsprodukter og sminke egentlig produseres?

IMG_7836 (1)Det er viktig å skille kategoriene vegansk og cruelty free – det første betyr 100 prosent plantebasert, det andre, at det godt kan inneholde animalske stoffer som kumelk, honning og lanolin men at det ikke er testet på dyr. Et vegansk produkt kan ikke inneholde hverken honning, bivoks, melk, egg eller liknende og heller ikke bi-produkter fra slaktedyr.

IMG_7764 (1)Og – det er mulig å framstille skjønnhets- og hudpleieprodukter som er hundre prosent veganske, hevder produsenten bak det finske merket Four Reasons. De hevder shampo- og balsamserien deres Nature Range er så godt som 100 prosent plantebasert, inkludert alle aktive ingredienser. Kosmetikkserien deres er det samme – 95 prosent naturlige ingredienser og ikke testet på dyr.

Four-Reasons_Nature_groupDet er ikke alltid like lett å sjekke om et produkt faktisk er så vegansk som produsentene lover. You Tube-kjendisen Jeffree Star som opplever en kultstatus med sine neonfargede øyenskygger og mega-matte leppestifter er blitt beskyldt for å ikke være hundre prosent vegansk slik produsenten lover.

Les også: Beauty-guru Solvår Hegge blir glad av å tatovere brystvorter

Foreløpig har han ikke svart på beskyldningene – som blant annet kom fra en annen makeup-gründer, Kat Von D – men Jeffreee Star Cosmetics reklamerer like fullt på Instagram med vegansk og cruelty free både i hashtags og i bio på mange av produktene.

1549120634929194-980x-3-Marina Miracle er et 100 prosent naturlig norsk merke. Produktene inneholder kun økologisk sertifiserte ingredienser fra EcoCert og Debio. Det er gründer Marina Elisabeth Engervik som står bak serien, som hun har skapt med utgangspunkt i egne hudproblemer. Marina forteller at hun har vært utsatt for de ubehagelige bivirkningene som fremkalles av kjemikaliene i hudpleie, og dermed har slitt med atopisk eksem, akne og en sensitiv lett irritert hud. Løsningen fant hun i naturen.

IMG_8080«Over tid perfeksjonerte jeg formelen og delte produktet med venner og familie med forskjellige hudtyper. De gode nyhetene spredte seg raskt og folk begynte å etterspørre «mirakeloljen», derfor heter vi i dag «Marina Miracle» skriver hun på produktets hjemmeside.

Det som skiller produktene fra mange andre naturlige merker, er de komplekse formlene og blandingen av nordiske og eksotiske ingredienser.

«Når nye produkter skal utvikles starter vi med ett problem eller en hudtype og jobber deretter med ingrediensene for å finne den mest virkningsfulle og komplette sammensetningen. Dette krever til tider fermentering som er en tidkrevende prosess for å fremstille aktiv og levende probiotika» skriver Marina.

IMG_7860 (1)Selvsagt kan man diskutere om veganske produkter har noe for seg så lenge vi spiser kjøtt. Mange tradisjonelle hudpleiemerker bruker ingredienser fra slaktedyr og ville det ikke være mer bærekraftig å bruke denne typen bi-produker, akkurat som mange argumenterer for å bruke skinn og pels av slaktedyr? Et annet spørsmål er selvsagt om de veganske produktene kan konkurrere med tradisjonell hudpleie?

IMG_7837Ja, hevder produsenten bak finske Four Reasons. De har selv fått gjennomført en undersøkelse som viser en økt etterspørsel etter veganske skjønnhetsprodukter og kosmetikk, ikke bare fra alternativmiljøene men også fra gjennomsnittsforbrukerne. De hevder forbrukerne bekymrer seg for kjemikaliene som brukes i kosmetikk og hudpleieprodukter og at de velger vegansk dersom de får alternativer. I følge undersøkelsen som ble gjort med  en rekke kosmetikkfirmaer i 2018 hevdet de spurte at de hadde opplevd en salgsøkning på 22 prosent, og en tredjedel av de spurte endog en økning på mellom 50 og 75 prosent på sine veganske produkter, og at samtlige spår at etterspørselen bare vil øke framover.

NB! Styletalkmagazine kan ikke garantere at noen av de omtalte produktene i denne artikkelen er 100 prosent veganske.

For our english readers:

The Vegan Wave is here!

IMG_8074

If there is one lifestyle trend shining brighter than any other in 2020 it’s veganism.

The brand Amika from Brooklyn New York sell professional hair care products and tools that stand out in their playful marketing and packaging. Celebrating diversity, rebellion and swag they are the antithesis of a typical beauty brand, something that’s reflected in their choice of models and promotion. But, they have something else that lifts the brands higher up in the pantheon of red hot trendy brands – they embrace veganism.

IMG_7845 (1)IMG_8076Styletalkmagazine was introduced to the brand at Oslo Beauty Expo in February and were told that composing a 100 percent vegan product can be tricky. The people behind Amika claim their products to be cruelty free, vegetarian friendly but that yes, they also have several 100 percent vegan products in their line.

IMG_7836 (1)First it was pure fringe movement, then hipsters embraced it – mostly with food – and now it seems, everyone in the beauty biz wants to go as natural as they possibly can to ride, what The Guardian labelled the unstoppable wave of veganism already back in 2018. It was all too obvious at Oslo Beauty Expo: one word repeated and that is «vegan».

IMG_7766 (1)But what is it about a plant-based lifestyle that has such appeal? And how vegan can skincare really be?

It’s wise to be sceptical because when something becomes trendy it’s easy to slap on a label and hope for the best. First it’s important to remember the difference between cruelty free and vegan. The difference being that the first is not tested on animals, but they can include ingredients such as cows’ milk, honey, lanolin. According to Body Shop a product is vegetarian if it’s free of any animal-derived ingredients that are  obtained as a result of animal slaughter. It can however include animal-derived  ingredients that do not involve animal slaughter, such as honey, beeswax  and lanolin. A vegan product on the other hand contains no animal ingredients at all, including honey, beeswax, milk, eggs and the likes.

IMG_7764 (1)The question of course being: is 100 percent vegan skincare products possible?

Yes, claims some, like the manufacturers of Four Reasons hair care and cosmetics. They produce more than one line of hair products and cosmetics, and Their Nature Range claims to be almost 100 percent vegan. The shampoos and conditioners are produced in Finland, 95 percent of the ingredients are of natural origin and their compositions and active ingredients claims to be genuinely vegan. Their cosmetics are the same, 95 percent natural ingredients and no animal testing.

Four-Reasons_Nature_groupFormer Myspace star turned makeup maven is Jeffree Star – who’s developed a cult following of devotees because of his of highly pigmented eye shadows and mega matte lipsticks in bright neon palettes, also claims his products are 100% cruelty free as well as vegan – though there has been a debate on how correct the latter is.

Read: Beauty guru who loves tattooing nipples

Star has yet to respond to the specific allegations but as far as his brand is concerned, Jeffree Star Cosmetics is definitely cruelty-free and vegan according to the website and Instagram where they proudly touts both its cruelty-free and vegan status in their bio and hashtags for most product shots.1549120634929194-980x-3-Marina Miracle is 100% natural skin care made in Norway and all the ingredients are chosen with care. The company uses EcoCert and Debio certified organic ingredients to compose their 100 percent vegan products. The brand was developed by entrepreneur Marina Elisabeth Engervik who have struggled with atopic eczema as well as acne, sensitive and irritated skin caused by traditional skin care products. On her website you can read how she found her solution in nature, perfected a formula and shared the product with friends and family with different types of skin.

«The good news spread quickly, and people started to ask for the «miracle oil», that’s why I named the brand «Marina Miracle» she says.IMG_8080«What distinguishes our products from many other natural brands are the complex formulas and the mixture of Nordic and exotic ingredients. When new products are to be developed, we start with a problem or skin type and then work with the ingredients to find the most effective and complete composition. This sometimes requires fermentation which is a time-consuming process for producing active and living probiotics.»

But, if we eat meat, how sustainable to be 100 percent plant based? 

Many cosmetics do contain by-products from the slaughter industry. And – if you eat meat, it would be considered more sustainable to use as much as possible of the by-products, including fur, skin and for instance lanolin – just like it would be sustainable to use the skin and fur for clothing.IMG_7837So, it’s a trend. And a big win for the planet. But is it a win for your skin? 

The company who sell Four reasons claim modern consumers want more natural alternatives when shopping. The demand for eco-friendly, cruelty free and vegan alternatives is strengthened by a global trend that sees naturalness expanding beyond the activities of smaller marginal groups and turning into a considerably broader lifestyle thinking. They claim consumers worry about the chemicals being used in cosmetics and their purchase decisions are often guided by the desire to avoid certain ingredients. They want products with active ingredients originating in nature, instead of chemical compounds. According to a survey conducted by the Finnish association for natural cosmetics the sales grew by 22 percent in 2018 and a third of the companies who took the survey reported a growth of more than 50 – 75 percent and they foresee that the demand for natural cosmetics will only grow in the future.

NB: Styletalkmagazine does not guarantee any of the mentioned brands being 100 percent vegan.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: