Motenytt

Mote og religion – en match made in heaven

6176cc3f205c7985e14e33a04c223bd9--stefano-gabbana-domenico-dolce0b458c6120171109-10-1x0cgbh

Hva har mote og religion til felles? Mer enn man skulle like å tro.

Award season er snart over, men det betyr ikke at red carpet season er slutt – snarere tvert imot. Og årets største red carpet happening i internasjonal motebransje er Met Gallaen som åpner for årets store utstilling i “The Metropolitan Museum of Arts and Costume Institute” i New York.

Utstillingen åpner i mai og har fått tittelen “Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination”. Den ser på linken mellom religion og mote og hvilken påvirkning religiøs kunst og tradisjon har og motedesigneres arbeider. I følge Vogue er det den største og mest ambisiøse utstillingen “Costume Institute” har satt opp noen gang. Og nylig ble Anna Wintour og Donatella Versace observert i Vatikanet  for å møte representanter for den katolske kirken og se på kunstgjenstander til utstillingen. Men, hva har mote og religion til felles? Ganske mye. Strenge regler, et fetisjistisk, nærmest fascistisk kroppsfokus og bibler som skal fungere som en rettesnor mellom rett og galt for den som vil inn i paradiset. Samt en dragning mot prangende klær og luksuriøse materialer  som fløyel, gull og edle stener.

Opp gjennom historien har de som utøver kirkemakten vært nøye på å ha strenge regler for bekledning, både for egne representanter og for menigheten. I motens verden er det nøyaktig likt: bestemte statussymboler er kun tilgjengelig for de få og bransjens indre sosiale sirkler er omtrent like utilnærmelige som vatikanets.

Krusifikser og kors, rosenkranser og jomfru Maria-ikoner er symboler motebransjen elsker. Men det er ikke bare katolikkenes ikonografi som går igjen, også muslimske hodeplagg og såkalt modesty-plagg (tekkelig, tildekket, red.anm)  er sikre vinnere for alle designere som ønsker å få oppmerksomhet, og samtidig oppnå inpass i den pengesterke muslimske verden.

Den heldekkende nikaben har fascinert motedesignere lenge, og i 1998 fikk Hussein Chalayan hele verdens oppmerksomhet da han sendte modeller ut på catwalken iført nikab som dekket alt unntatt kjønnsorganene.

I 2016 åpnet Westminister Abbey dørene for Alessandro Michele som fikk vise sin vår og sommer-kolleksjon 2017 for Gucci i den gamle katedralen. I følge vogue.com var det første gang en gotisk katedral åpnet for en motevisning.

Da Dolce og Gabbana viste sin høst-og vinterkolleksjon under moteuken i Milano nylig, var det med et tydelig vink til alle troende – enten det er mote eller religion man er opptatt av. Den første modellen bar et svart og hvitt antrekk med tekkelig knelangt skjørt og en top med “Fashion Sinner” brodert på brystet. Resten av kolleksjonen var rikt dekorert med alt som er kjent og kjært fra det italienske motehusets ikonografi: engler og guddommelige hjerte-applikasjoner, ornamenterte krusifikser og latinske fraser som “si vis amari ama”  (om du vil bli elsket – elsk) og slagord som “Heaven” og “Devotion” brodert på alt fra T-skjorter til små clutch-vesker.

Karl Marx skrev at religion er opium til folket. Det samme kan sies om mote. Designerne er guder, modellene engler, magasinene er bibler og fashionistaene er menigheten. Og oss andre? Vi kan vel deles mellom hedninger og nyttige idioter.

Madonna-Interview-Cover-500x6502222810ed957c1c3d9c1de1018301848989f

For our English readers:

Fashion and religion – a match made in heaven

What does fashion and religion have in common? A whole lot more than what is close for comfort.

The award season is coming to an end, but that doesn’t mean it’s the end of red carpet season. And for the fashion world the biggest red carpet event of 2018 will no doubt be the glitzy opening gala – known in the biz as the Met Gala – that opens this years exhibition at the Metropolitan Museum of Arts and Costume Institute in New York.

The exhibition opens in May, is titled “Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” and is set to explore the impact of religion and religious arts on fashion. According to Vogue.com it’s the Costume Institute’s largest and most prestigious exhibition to date.  And recently Anna Wintour and Donatella Versace was spotted visiting the Vatican in February to preview some of the artifacts that will be on display. But – what does fashion and religion have in common? Quite a bit, actually. Strict rules, a sometimes fetishistic and fascist attitude towards the human body and bibles that lays down the laws is only part of it. Add a hankering towards black and purple velvet, precious stones, gold and heavily embellished garments and voliá!

All through history the churches have held strict rules as to who can wear what. The fashion world is the same – forever in love with symbols and close community. To reach the inner circles are only for the select few.

Crosses, rosaries and the Virgin Mary are all beloved symbols in the fashion industry. But it’s not just the catholics who are making their mark on fashion. The muslim headscarf and modesty dressing has been popping up with frequent intervals in western designers collections. With the emirates being the home of many of the world’s most wealthy it is obvious from a business point of view to cater to this market.

But, the headscarf especially has always fascinated fashion designers. Maybe most famously Hussein Chalayan who with his spring 1998 show brought the world of religion, politics and fashion close by showing muslim veils covering everything but the models genitalia.

In 2016 Alessandro Michele was welcome to present his pre-spring/summer 2017 collection for Gucci in London’s Westminister Abbey – according to Vogue.com the first gothic church to stage a runway spectacle.

The most recent display of “fashion faith” was Dolce and Gabbana’s fall/winter 2018/19 show at Milan Fashion Week. The first model on the runway set the mood wearing a black skirt cut well below the knee, a crisp white shirt and a black vest with the words “Fashion Sinner” printed on the front. Following were models dressed in outfits splashed with the religious iconography that has become part of Dolce and Gabbana’s signature: angels and sacred heart appliqués, richly decorated crusifixes, and embroidered latin phrases like si vis amari ama  (if you want to be loved – love)  – and slogans like “Heaven” and “Devotion” embroidered onto anything from T-shirts to tiny clutch bags.

Karl Marx wrote that religion is the opium of the people, and the same could be said about fashion. The designers are the gods, models the angels, fashion magazines the bibles, and the fashionistas the cult of true believers. I guess that would make the rest of us divided between heathens and useful idiots.

More Details On This Year’s Met Gala: Refineri29

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: