Interview

Antiminimalisten

IMG_5801

Minimalismen som er skandinavisk designs varemerke, har ingen plass i det surrealistiske fashionuniverset Flesh. Styletalk tok en prat med designer Malin Molden.

Putin som pusekatt? Trump som sadomasochist? Kjøttstykker og cupcakes og budskap som “Devotion to doughnuts” brodert i paljetter? Den strenge pietistiske minimalismen som ofte preger skandinavisk design er totalt fraværende i norske Malin Moldens surrealistiske design univers. Her er farger, prints, glitter og fuskepels, og ikke minst – mye humor. “Da jeg startet Flesh ønsket jeg å skape et motemerke med en tydelig visuell identitet, og det skulle henge sammen både i merkets profil og visningene på catwalken. Det er en sånn more-is-more-tanke som jeg elsker, sier Malin Molds til Styletalk.”

Molden er utdannet ved moteskolen Esmod i Oslo, og har hatt praksis hos designer Roberta Einer i London. Einer, som tidligere har jobbet for blant annet Alexander McQueen og Balmain, inspirerte Malin Molden til å utvikle sitt eget kitchy univers. “Jeg ble super inspirert av å se hvordan hun kunne designer klær med masse håndarbeid og detaljer, og at de faktisk solgte bra. Det virket oppmuntrende.”

Inspirert av sin mentor bestemte hun seg våren 2016 for å starte motemerket Flesh. Der skulle hun bryte med tradisjonell mote- og kjønns tenkning, og skape en unik stil helt annerledes enn den rene, praktiske, norske klesstilen.

“Flesh betyr kjøtt og næring, og jeg tenker at klærne som kreeres skal virke som næring for sjelen. Flesh er “genderless”, og fokuset er lagt på å skape klær uten restriksjoner til kropp og identitet. Ett av mine mottoer er å skape klær uten å tenke på pupp eller pikk, det er en frigjørende tanke å ikke la seg diktere av en “type” kropp.”

Blant printene på Moldens kreasjoner er det flere kjente ansikter å kjenne igjen, men det er ikke nødvendigvis de kjendisene som vi er vant til og forbinder med mote: isteden finner du Putin og Trump som pusekatter og ikke minst Nord Koreas diktator Kim Jong Un. “Jeg fascineres av individer i media, men ønsker å leke meg med tanken om at de ikke nødvendigvis er de vi tror de er. Skape en fiktiv politisk-euforisk historie langt fra virkeligheten, med masse humor og satire. I min forrige kolleksjon “Betty White. #GoldenGirls” tonet jeg ned den kontroversielle faktoren, og fokuserte heller på det gode i folk. Du vet – Putin som pusekatt. Det er lov å tulle litt.”

Hun har presentert to kolleksjoner; AW17 under New York Fashion Week  i fjor og AW18 under arrangementet DIO (Designers in Oslo) i år –  et off-schedule program til Oslo Runway. Arrangementet, som også huset blant andre Black Rat, Mari Nordén og Black Rose by BVB, fikk masse oppmerksomhet med over 900 besøkende på åpningsdagen. “Planene fremover er å fokusere på DIO (Designers in Oslo), for å gjøre det til en enda større suksess ved neste visning. Opprettholde den kreative atmosfæren og skape nye og interessante samarbeid. I den anledning har jeg startet å ide myldre og jobbe med en ny kolleksjon til SS19, som vi skal vise under Oslo Runway 14.-16. august.”

Selv blir hun inspirert av folk som er ferske og ikke nødvendigvis de mest etablerte i bransjen. Folk som ennå tør å ta en risk, være cutting edge. “Blant favorittene vil jeg nevne noen nylig uteksaminerte studenter slik som Kevin Germanier (Parsons, NY), Richard  Quin (CSM) og Haplern studio (CSM). Det er en stor inspirasjon å se hva de ulike skolene presenterer av BA og MA kolleksjoner, fremfor hva de store motehusene viser hver sesong. Ofte er avgang kolleksjonene fantasifulle, vakre og detaljerte – noe store kommersielle aktører sjelden våger å gjøre.”

For our English readers:

The anti-minimalist

There’s no room for Scandinavian minimalism in the surreal style universe of Flesh. Styletalk meets the woman behind the label: Malin Molden.

Picture Putin as a pussycat, Trump as a sadomasochist. Pieces of chops and steaks and cupcakes embroidered with sequins. Slogans like “Devotion to doughnuts”. There is absolutely no room for Scandinavian trademark minimalism in Malin Molden’s designs. Instead you get glam, faux fur, colourful prints and plenty of dark humor. “My desire when I started Flesh was to create a brand with a strong visual identity that would come through both in the actual design pieces, and on the runway. A more-is-more concept that I totally adore, says Malin Molden.”

She has a diploma from “Esmod School of Fashion and design in Oslo” and early on she worked as an assistant for London based designer Roberta Einer, whom she describes as a great mentor. It was Einer who encouraged Molden to develop her own concept and kitchy signature style. “I was super impressed by how Einer would create the most elaborate pieces and actually make sell. It was the encouragement I needed, says Molden.”

Spring 2016 she branched out on her own and launched Flesh. Fired up by the thought of breaking the boundaries of traditional fashion design – she would revamp the idea of glam and completely disregard old concepts of gender, age and beauty. And – there would be no practical sensibilities, so treasured by the sporty, outdoorsy norwegians. “Flesh means meat, nourishment and I want my clothes to feed your soul. Flesh is genderless, completely unrestricted by preconceived ideas of gender and identity. My motto is to disregard boobs and cocks. I find that liberating, says Molden.”

Study Moldens pieces and you will soon see some familiar faces – celebs you normally wouldn’t think of in a style context: Putin and Trump and the infamous Kim Jung Un – portrayed as cute little kittens. “They fascinate me – not as politicians but media phenomenons. I like to toy with the idea of their hidden sides and create a bit of fake news with tons of tongue-in-cheek. It’s just a laugh, really. In my last collection that was called “Betty White. #GoldenGirls” I toned down all controversy in politics and focused on peoples softer sides. There’s something good in everyone, isn’t it? I like to think so. And well – Putin as a pussycat? C’ome on – it’s fun!”

So far Flesh has launched 2 collections: AW17 which she showed during New York fashion Week last year and AW18 which was launched in Oslo during Oslo Runway, on the off schedule show DIO (Designers in Oslo) along with labels like Black Rat, Mari Nordén og Black Rose by BVB. “I loved showing at DIO and I plan to show my new collection SS19 there in August this year as well. It’s a great hub where you can meet less established labels, find great collaborations and be inspired by less established but more underground labels.”

IMG_5831IMG_5662IMG_1964

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s