
Med Chanel 22 har Virginie Viard skapt et lite stykke hverdagseleganse tilpasset vår tid. Nyskapningen ble introdusert på catwalken da Virgine Viard lanserte Chanel-husets SS22 pret-a-porter-kolleksjon i oktober i fjor, og som alle nyskapninger ble den møtt med både spenning og skepsis. Var dette en designerbag, liksom?

Chanels veskehistorie er nesten like legendarisk som husets parfymehistorie. Coco Chanel lanserte sin første veske i 1929, det var en håndveske slik normen dikterte. Ikke før hun lanserte den nå ikoniske 2.55 i februar 1955 kom skulderstroppen. Frem til da hadde det vært uakseptabelt for sosietetskvinner å bære en veske over skulderen. Med 2.55 endret Chanel veskehistorien. Og nå gjør Virgine Viard det igjen: Chanel 22 er så annerledes alt vi forbinder med en designerveske at den tar tid å venne seg til.


Visuelt skiller den seg mest ut av alle veskene i motehusets historie: Den er mindre elegant og langt mer casual enn det vi vanligvis forbinder med en Chanelveske og minner mer om en gympose eller glamourøst bærenett enn en it-bag. Men, den er også helt i motehusets ånd og har alle kodene som gjør den typisk Chanel: quiltet skinn, den klassiske skulderremmen, og ikke minst navnet som er en hommage til numerologi. Coco Chanel var som kjent helt besatt av tall og tallmagi og 22 henspeiler både på året 2022 og parfymen No.22 som ble lansert i 1922. Viards visjon er bevegelsesfrihet, som også var Coco Chanels drivkraft da hun lanserte sitt klesmerke i begynnelsen av forrige århundre.

Chanel 22 har magnetlås og snorlukking, er akkurat passe myk og romslig til at du får plass til alt du trenger å ha med deg, enten du skal på jobb, på stranden, trilletur med babyen eller på trening og kommer i small, medium og large og en ryggsekkutgave. For å sette en ekstra spiss på sommer-outfitten kommer den i fargene er rosa og syrin i tillegg til klassisk svart og hvitt.
Store fargebilder: Inez & Vinoodh
Alle andre: Chanel