
I dag er det Marie Antoinettes bursdag. La oss spise kake.
Marie Antoinette poserer for portrettøren, kjolen i hvit muselin har rysjer rundt halsen og et gullbånd i livet. Håret henger løst under en diger hatt pyntet med røkblå strutsefjær. I hånden holder hun en rose.
Portrettet, som ble malt av Marie Antoinettes favorittkunstner Élisabeth Vigée Le Brun omtales i historien kun som «La Chemise de la Reine» («Dronningens underkjole»). Bildet skapte rabalder i Salon de Paris da det ble stilt ut første gang i 1783. At dronningen poserte offentlig i bare undertøyet var ille nok. Men stikk i strid med all kongelig etikette og tradisjon var hun kledd som en simpel bondejente i bare undertøyet. Så ille var det at kunstneren måtte male det om, og dronningen kle seg anstendig.
Nå var neppe hvite muselinkjoler det franske bondekvinner bar på 1700-tallet, til det var materialet både for kostbart og upraktisk. Det ble bare enda et tegn på Marie Antoinettes uvitende og klønete romantisering av det såkalt enkle livet på landet. Noe som provoserte langt mer var hennes forsøk på å forenkle garderoben. Paradoksalt nok ble hun, som tidligere var blitt beskyldt for å være lettsindig i pengebruken beskyldt for å svikte sine viktigste oppgaver som dronning: å hylle franske skreddermestere, støtte opp om silkeindustrien, og skape respekt for eneveldet.
I følge BBCs dokumentar «A Stitch in Time» ble Marie Antoinette fordømt på grunn av sin overdådige klesstil og for sin uvitenhet. På høyden av sin regjeringstid var hun så forhatt at det spilte liten rolle hva hun foretok seg, det ble galt uansett. Respekten for eneveldet var tapt. Det franske folket sultet. Og de var mange, og rasende. Under Marie Antoinettes tid hadde man fått en ny intellektuell offentlighet der opposisjonelle trykket pamfletter og diskuterte åpent og kritisk om det kongelige eneveldet. I denne nye makten – den offentlige opinion – ble hun framstilt som en seksualisert, troløs og fornøyelsessyk bitch som var skyldig i incest, utroskap og landsforræderi.
Marie Antoinette ble født 2. november 1755. Og hun ble ført til skafottet 15. oktober 1793. Det påstås at blodet som fløt i gatene under den franske revolusjonen satt så godt i brosteinene rundt Place de la Concorde at dyr nektet å krysse plassen i mange år etterpå. I dag har holdningene til den unge dronningen endret seg noe og franskmennene omtaler henne nærmest litt stolt som historiens første it-jente, et image som ble forsterket i Sofia Coppolas film «Marie Antoinette» (2007). Som motedronning har hun evig liv.
I kokeboka «Kvinnfolk» som kom ut i høst presenterer Marianne Pfeffer Gjengedal og Klaudia Iga Pérès fantastisk mat til verdensberømte kvinner. Og menyen de har komponert til Marie Antoinette består av en rekke søte fristelser, overdådig pyntet, nøyaktig slik Marie Antoinette selv valgte å leve sitt liv: i estetikk framfor politikk. Vi tror garantert at hun hadde tatt seg en makron til kaffen hadde hun levd i dag. Gratulerer med dagen Marie Antoinette!
Kilder:
“What Marie Antoinette Wore to the revolution” ac Caroline Weber.
«Kvinnfolk» av Marianne Pfeffer Gjengedal og Klaudia Iga Pérès
BBC’s dokumentar “A Stitch in Time”

«Kvinnfolk» av Marianne Pfeffer Gjengedal og Klaudia Iga Pérès (Gyldendal).
To our English readers:
Happy B-day Marie Antoinette!
Today is Marie Antoinette’s B-day. Let’s eat cake!
Marie Antoinette poses for her portrait: the voluminous and slightly opaque white muslin dress has flounces around the shoulders and décolletage and is accentuated by a golden sash around her slim waist. Her white-gray curls hang loose under a huge hat adorned with pale blue ostrich feathers. In her hand she holds a rose.
The portrait painted by Marie Antoinette’s favorite artist Élisabeth Vigée Le Brun, has gone down in history as “La Chemise de la Reine” (“The Queens Petticoat”). It caused great scandal to a reputation already tarnished when exhibited at Salon de Paris in 1783. The exhibitions at Salon de Paris was considered a formal affair, and flashing her undergarments was an informal act and completely taboo. Despite all royal tradition and etiquette, the queen also emulated a simple peasant with her styling, so completely against the responsibility of the monarch.
Now, for the peasant look it was a thoughtless queen’s idea of a peasant’s dress. No way would any farmgirl or shepherdess have been able to afford a white muslin dress like this. So, in that way it was also a disrespect to the lower classes.
As Amber Butchart points out in BBC’s documentary “A Stitch in Time” it was Marie Antoinette’s fashion choices that would come to define her. Her attempts to simplify her wardrobe went against everything she was supposed to do as a queen, like support the French manufacturers and support the silk industry as well as inspire respect for the throne. Ironically the queen who was loathed for her lavish lifestyle was criticized for cutting down on her wardrobe. The scandalous portrait was the beginning of her downfall.
During her reign she was hated so intensely no matter what she did. The revolution could not be avoided, and the queen was accused of incest, infidelity and treason and being ignorant towards her people and towards France.
Marie Antoinette was born on 2. November 1755 and died at the guillotine on October 15, 1793. The guillotine was placed at Place de la Concorde and this was the sight where all the victims of the reign of terror were beheaded. It was said that at the time of the thousands of beheadings that the stench of blood and murderous energy that goes with a massive political upheaval was so strong in the Place de la Concorde that cattle would not cross it. Today the attitude towards Marie Antoinette has changed somewhat to a better understanding that she herself fell victim to her own destiny. She’s now seen like she was the worlds first it-girl, as suggested in Sofia Coppola’s movie “Marie Antoinette” (2007). And as queen of fashion she’s immortal.
In a brand-new cook book “Kvinnfolk” (“Women”) food stylist Marianne Pfeffer Gjengedal and photographer Klaudia Iga Pérès have composed a menu they think would have suited the infamous fashion queen. It is lavish and extravagant – just perfect for someone like Marie Antoinette and how she chose to live her life: esthetics over politics. We think she would have loved a macaron with her coffee had she lived today. Happy B-day Marie Antoinette!
Sources:
“What Marie Antoinette Wore to the revolution” by Caroline Weber.
«Kvinnfolk» by Marianne Pfeffer Gjengedal & Klaudia Iga Pérès
BBC’s documentary “A Stitch in Time.”