Chanel hyller haute couture-kunsten med stramme linjer.
“When good Americans die, they go to Paris” skrev Oscar Wilde. Kanskje tenkte han at Paris var det nærmeste man kan komme himmelen. Og hva er mer parisisk enn Eiffeltårnet? Ingenting, i følge Karl Lagerfeld. Derfor plantet han en stor kopi av dette franske landemerket midt på catwalken under vinterens visning I det parisiske Grand Palais.
Kolleksjonen var formsterk, nærmest strippet for detaljer men med desto sterkere fokus på silhuetter og arkitektoniske former og en dempet palett av svart, grått og noe hvitt. Modellene nærmest svevde nedover catwalken i Grand Palais iført de vakre kreasjonene og Lagerfeld selv var storfornøyd: “Jeg synes moten altfor ofte dynges ned av tilbehør og detaljer og kanskje er det fordi det er enkelt. Men couture handler om perfeksjon og struktur, sa han og la til at det ikke var en eneste kjole i kolleksjonen som han ikke var hundre prosent fornøyd med og stolt av.
“Snille piker skaper ikke historie” heter det. Men skal du gjøre opprør må du kjenne reglene. Og nøyaktig slik Coco Chanel kunne alt om kostyme og tradisjon, kan Karl Lagerfeld det samme. Helt siden han tok over sjefsstolen i det franske motehuset har han klart kunststykket å fornye og likevel beholde essensen av hva som er Chanel. Årets vinterkolleksjon er klassisk Chanel med en moderne, minimalistisk vri og kombinasjon av tweed og lær samt ett og annet innslag av typiske Chanel detaljer som perler og fjær.
Man kan gå så langt som til å si det er noe spirituelt over enkelte av plaggene, som den store hvite satengkjolen som er nærmest gotisk i all sin formidable enkelhet. Lagerfeld påpekte hvordan nettop materialet sateng kan være nytt og spennende dersom det brukes riktig: “Det er et guddommelig materiale. Det kan virke utdatert og gammeldags men brukt i nye og spennende skjæringer og silhuetter kan det skape dramatikk og se sterkt og tøft ut, til tross for at det egentlig er et veldig lett og nærmest flytende materiale, sa Lagerfeld. Og understreket at dette er nettopp hva haute couture handler om: tidkrevende håndverkstradisjoner. Og Paris har noen av motebransjens aller dyktigste håndverkere innen haute couture på sine atelierer. Hvert år feires de med den gedigne moteuken Metiers Des Arts. “De fleste håndverkerne pleide å være eldre mennesker men i dag strømmer det stadig unge til og noen ganger er det som å komme inn i en skoleklasse når du besøker søm studioene i Paris”, smilte en opplagt Karl Lagerfeld etter visningen i Grand Palais.
For our English readers:
The boldness of couture
Chanel pays homage to haute couture with strong lines.
“When good Americans die, they go to Paris” wrote Oscar Wilde, perhaps thinking of Paris as the closest thing to heaven on earth. And what is more Paris than the Eiffel Tower? Nothing, according to Karl Lagerfeld. That’s why he chose to place a huge copy of the Eiffel Tower as the centre of the runway when he was showing his new collection at the Grand Palais.
The collection was a stripped down homage to haute couture, celebrating the strong silhouettes and architectural bold lines. The models seemingly floated down the runway of the Grand Palais, sporting metriculously designed dresses, coats and gowns in mostly black and grey with the occasional black and white gown. “I think it’s often too much embellishments in fashion today because it’s quite easy. But couture has got to have a perfect, flawless structure, said Lagerfeld and emphasized there wasn’t one single dress in the new line he wasn’t 100 percent happy with.”
Good girls never make history. But if you want to break the rules you’ve got to know them. And just like Coco Chanel knew this, so does Karl Lagerfeld. He has rocked the heritage ever since he took over at the helm back in the day. The winter collection for 2018 is classic Chanel yet new in it’s minimalism and boldness, mixing tweed and leather and contrasting with pearls and tufts of feathers.
There are elements of spiritual effort in his work, like the big black and white gowns that were almost gothic in their satin simplicity. Lagerfeld praised the richness of satin as one of his favorite materials – if used right: “It’s a divine material. It could look old but cut like this, the way it floats rich and heavy in spite that it is really very light it looks modern, said Lagerfeld, and pointed out that this is what haute couture is all about: craftsmanship and time spent, he said and praised Paris for having some of the best craftspeople and couture ateliers in the fashion world. Every year they are celebrated at what is known as Metiers des Arts. Some are older but there is also lot’s of young people who still do this. Sometimes entering an atelier is like entering a classroom at school, smiled Lagerfeld after the show.”