Motehuset Dior symboliserer eksklusiv fransk eleganse og skjønnhet, og en vakker men tradisjonell femininitet. Så da Diors sjefdesigner Maria Grazia Chiuri skulle vise sin eventyrinspirerte pret-a-porter-kolleksjon for FW21/22 nylig valgte hun en mer overraskende vri: å utfordre eventyrenes stereotyper ved å lage sin egen tolkning av klassikere som «Skjønnheten og udyret» og «Rødhette og ulven».
Det er symboltungt og mørkt. Chiuri bruker farger og detaljer på plagg og tilbehør til å gi oss assosiasjoner: blå kashmirkåper med rød og hvit pynt bringer tankene til tinnsoldater, mens skimrende gull og sølv gir et skjær av drama og magi. Sorte skjørt og jakker med klassisk rottingmønster – typisk Dior – gir kolleksjonen mørk mystikk. Blodrøde hoodies flørter selvfølgelig med en sexy utgave av lille Rødhette, men ikke hun som blir lurt av ulven. Dette er den langt mer feministiske varianten, som i Angela Carters eventyrfortellinger i «The Bloody Chamber» fra 1979.
Chiuri velger å dykke dypt ned i mørkets hjerte av historien om «Skjønnheten og udyret» – en psykologisk thriller av et eventyr opprinnelig skrevet av to franske forfattere: Madame d’Aulnoy og Madame Le Prince de Beaumont. Viben og stylingen i Maria Grazia Chiuris kolleksjon har mer felles med den visuelle atmosfæren i dikteren og regissøren Jean Coctaus filmatisering «La Belle et la Bête» fra 1946 enn med den søtladne amerikanske utgaven med Emma Watson fra 2017.
Som ramme rundt visningen har Chiuri valgt Speilsalen på Versailles, selve hovedattraksjonen på praktpalasset som ble bygget av den franske Solkongen Louis XIV på slutten av 1700-tallet. Den 73 meter lange salen har 357 speil som reflekterer sollyset og lyset fra et utall gnistrende prismekroner. Salen er opprinnelig ment å vise kongens suverenitet og er en hyllest til patriarkatet.
Men til Maria Grazia Chiuris visning var speilene dekket med installasjoner laget av den italienske kunstneren Silvia Giambrone – såkalte feministspeil- der speilflatene er erstattet med torner og heldekkende voks for å vise konfliktene mange opplever ved å se seg selv i speilet. ( Se video under – starter på spansk men engelsk tekst følger etter hvert) Ideen er å bytte ut symbolene på makt med symboler for konflikt. “Der det er skjønnhet er det også fare. Og konflikt. Og vi tiltrekkes av det.” sier hun.
«Vi kan ikke fornekte historien, men vi kan forandre den symbolsk» sier Giambrone, som har jobbet tett med Maria Grazia Chiuri og koreografen Sharon Eyal med visningen. Så om du drømmer om å være prinsesse for en dag – husk at du ikke trenger å være en søt, tilbakeholden drivhusblomst som venter på prinsen. Du behøver bare stil. Ja, også litt penger da.
Jeg fant fine innlegg her. Jeg liker måten du skriver på. Perfekt!