Moten får økt troverighet hos forbrukere ved å samarbeide med personligheter som representerer og er ambassadører for viktige saker og allerede har en stor følgerskare. I Skandinavia har nettbutikken ELLOS kastet seg på trenden (bildet under) og gått tydelig ut i sin kampanje «Av kvinner, for kvinner» med at de ønsker å være en merkevare med fokus på kroppspositivisme og likestilling.

Aktivister er blitt hot shit. «Alle» ønsker nå å samarbeide med aktivister og engasjerte rollemodeller, og det henger sammen med ung forbrukermakt. Det ble slått ettertykkelig fast i septemberutgaven av britiske VOGUE i fjor, der de valgte å dedikere 16 sider til en featurereportasje om aktivisme og Black Lives Matter-bevegelsen. Uttallige avsløringer av rasisme, umenneskelige arbeidsforhold, forurensing, dyreplageri og sløseri har vært en wakeup-call. Folk er blitt mer bevisste og vil ha klær fra designere og produsenter som deler verdisyn med influensere som står for noe.

Derfor har veganer-kokken Tara Thomas (over) prydet coveret til Vogue Italia og Sienna Miles Fekete designet T-skjorter med slagord for Awake, som selges til inntekt for å hjelpe til flyktninger og LHBTIQ (LGBTQIA+) i Mexico. Agenter som representerer influensere med miljøengasjement fortelle om økt pågang. Nettstedet Business of Fashion intervjuet nylig Michael Rotimi, eieren av talentbyrået Offshore, og han fortalte at tilbudene til typen kreative ambassadører de representerer er økende. I starten kom henvendelsene mest fra alternative designere og street wear-merker som Nike og Converse. Men i dag booker byrået mellom 15 og 20 kampanjer i måneden for mainstream-merker som Sephora, Jacquemus og H&M.
Moten avspeiler tidsånden, sies det. «Det skorter ikke på gode ideer om hvor vi går videre, men de fleste er enige i at post-covid handler ikke om å gå tilbake til normalen, men om å skape en bedre felles en fremtid. Be the change» skrev britiske VOGUE. Så kanskje får vi den moten vi trenger? Og akkurat nå er det ikke nye klær og sko, men håp.